INFLUENCE OF EU GENERAL DATA PROTECTION REGULATION FOR MARKETING IN UKRAINE

Drokina N.I.
Candidate of Economic Sciences,
Associate Professor of Marketing Department of
State University of Telecommunications

In the article, the role of General Data Protection Regulation in the world, as well as for marketing in enterprise is shown. The characteristics of the main directions that affect the GDPR policy are given, examples of the consequences of violation of this policy by different companies are given. The role of Ukrainian enterprises in the implementation of the GDPR is considered. The influence of GDPR on the changes in the work of the marketing department is shown. The sequence of the main stages of the marketing strategy is developed taking into account the requirements of the GDPR.
Keywords: General Data Protection Regulation (GDPR), Data protection officers, Data Permission, National Supervisory Authority, marketing strategy.

Дрокіна Н.І. ВПЛИВ ЗАГАЛЬНОГО РЕГЛАМЕНТУ ЩОДО ЗАХИСТУ ДАНИХ ЄС НА МАРКЕТИНГ В УКРАЇНІ
У статті показана роль Загального регламенту щодо захисту даних в світі, а також для маркетингу підприємств. Дана характеристика основних напрямів, які зачіпає політика GDPR, наведено приклади наслідків порушення даної політики різними компаніями. Розглянуто роль українських підприємств в реалізації GDPR. Показано вплив GDPR на зміни в роботі відділу маркетингу. Розроблено послідовність основних етапів маркетингової стратегії з урахуванням вимог GDPR.
Ключові слова: Загальний регламент щодо захисту даних (GDPR), співробітники із захисту даних, дозвіл на використання даних, національний наглядовий орган, маркетингова стратегія.

Дрокина Н.И. ВЛИЯНИЕ ОБЩЕГО РЕГЛАМЕНТА ПО ЗАЩИТЕ ДАННЫХ ЕС НА МАРКЕТИНГ В УКРАИНЕ
В статье показана роль Общего регламента по защите данных в мире, а также для маркетинга предприятий. Дана характеристика основным направлениям, которые затрагивает политика GDPR, даны примеры последствий нарушения данной политики разными компаниями. Рассмотрена роль украинских предприятий в реализации GDPR. Показано влияние GDPR на изменения в работе отдела маркетинга. Разработана последовательность основных этапов маркетинговой стратегии с учетом требований GDPR.
Ключевые слова: Общий регламент по защите данных (GDPR), сотрудники по защите данных, разрешение на использование данных, национальный надзорный орган, маркетинговая стратегия.

Завантажити статтю (pdf)