BASIS OF DEVELOPMENT OF ENTERPRISE DEVELOPMENT STRATEGY

Zaika Y.A.
Associate Professor, Department of Marketing and Business-Administration,
Candidate of Economic Sciences Associate Professor
Pryazovskyi State Technical University, Mariupol, Ukraine
Kunts S.A.
Master of Business Administration Group
Pryazovskyi State Technical University, Mariupol, Ukraine

The article proposes the author's definition of strategy as the sum of necessary certain sets of actions, tasks and directions which, according to the vision of the top management of the enterprise, will achieve the goals of the enterprise and increase the positive economic effect. The methodological bases and principles of development of the enterprise strategy are considered. The description of the most known and effective strategies, and also ways of their realization on the example of the world successful companies are presented. External environment factors influencing the strategy building with the help of portfolio analysis are highlighted.
Keywords: strategy, portfolio analysis, matrix, external environment factors, competition, strategic management.

Заіка Ю.А., Кунц С.А. ОСНОВИ РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
У статті запропоновано авторське визначення стратегії, як сума необхідних певних наборів дій, завдань та напрямків яка, по баченню топ-менеджменту підприємства, дозволить досягти цілей підприємства і збільшення позитивного економічного ефекту. Розглянуто методологічні основи і принципи розробки стратегії розвитку підприємства. Представлено опис найбільш відомих і ефективних стратегій, а також способи їх реалізацій на прикладі світових успішних компаній. Виділено фактори зовнішнього середовища, що впливають на побудову стратегії за допомогою портфельного аналізу.
Ключові слова: стратегія, портфельний аналіз, матриця, фактори зовнішнього середовища, конкуренція, стратегічне управління.

Заика Ю.А., Кунц С.А. ОСНОВЫ РАЗРАБОТКИ СТРАТЕГИИ РАЗВИТИЯ ПРЕДПРИЯТИЯ
В статье предложено авторское определение стратегии, как сумма необходимых определенных наборов действий, задач и направлений которая, по видению топ-менеджмента предприятия, позволит достичь целей предприятия и увеличения положительного экономического эффекта. Рассмотрено методологические основы и принципы разработки стратегии развития предприятия. Представлено описание наиболее известных и эффективных стратегий, а также способы их реализаций на примере мировых успешных компаний. Выделены факторы внешней среды, влияющие на построение стратегии с помощью портфельного анализа.
Ключевые слова: стратегия, портфельный анализ, матрица, факторы внешней среды, конкуренция, стратегическое управление.

Завантажити статтю (pdf)