ASSESSMENT OF PROFESSIONAL CULTURE OF UNIVERSITY STUDENTS AND PROFESSORS: THE VALUE-BASED APPROACH

Blyznyuk T.P.
PhD, Associate Professor,
Doctorate Student of Management and Business Department,
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics

The value-based approach in the context of cross-cultural management considers the fact that culture has a complex and multi-level structure and the deepest part (core) of the culture is cultural values. In this article there is evaluating, comparing and analyzing the professional culture of University students and professors on the basis of Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, using the analysis of value systems’ structure of students and professors (Rokeach’s approach).
Key word: the value-based approach; Rokeach’s approach; professional culture; value systems’ structure; value; University.

Близнюк Т.П. ОЦІНКА ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ ТА ВИКЛАДАЧІВ УНІВЕРСИТЕТУ: ЦІННІСНИЙ ПІДХІД
Ціннісний підхід в контексті крос-культурного менеджменту полягає в тому, що культура має складну та багаторівневу структуру, а найбільш глибинну частину (ядро) культури складають культурні цінності. В цій статті проводиться оцінка, порівняння та аналіз професійної культури студентів та викладачів університету, на прикладі ХНЕУ ім. Семена Кузнеця, на основі аналізу структури систем цінностей студентів та викладачів з використанням методики Рокіча.
Ключові слова: ціннісний підхід; методика Рокіча; професійна культура; структура системи цінностей; цінність; університет.

Близнюк Т.П. ОЦЕНКА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ И ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ УНИВЕРСИТЕТА: ЦЕННОСТНЫЙ ПОДХОД
Ценностный подход в контексте кросс-культурного менеджмента заключается в том, что культура имеет сложную и многоуровневую структуру, а наиболее глубинную часть (ядро) культуры составляют культурные ценности. В данной статье проводится оценка, сравнение и анализ профессиональной культуры студентов и преподавателей университета на примере ХНЭУ им. Семена Кузнеца, на основе анализа структуры систем ценностей студентов и преподавателей с использованием методики Рокича.
Ключевые слова: ценностный подход; методика Рокича; профессиональная культура; структура системы ценностей; ценность; университет.

Завантажити статтю (pdf)