ASSESSMENT AND APPLICATION OF SEASONAL MODELS WITH ADDITIVE TRENDS TO PREDICT SALES OF A WHOLESALING COMPANY

Romanovskyi I.
Candidate of Science (tech.), Associate Professor,
Associate Professor of Economy and Entrepreneurship Department of
National Metallurgical Academy of Ukraine

The paper analyzes studies on the issue of seasonality. It has been determined that a considerable amount of research is devoted to the problem of seasonality. The most objective methods are defined to be the methods considering the phenomenon of seasonality as a component of time series. Among these methods Special attention should be paid to the toolkit that combines autoregressive approach and moving average processing. Priority models for determining the seasonality have been identified including Holt– Winters model and Theil–Wage model. From a practical point of view Theil Wage model is more preferable due to its features in order to take in the properties of additive trends. For a practical test, database of a whole-trading company has been used. Testing the model in practical terms has shown good results and proved its reliability. On the basis of the sales data of the previous five years, the predicted sales of four separate item categories have been determined taking seasonality into consideration. The main priorities and directions of further research have been set forth.
Keywords: seasonality, forecast, time series, parameter, method, evaluation, results, trade, product.

Романовський І.Г. ОЦІНКА ТА ЗАЛУЧЕННЯ МОДЕЛЕЙ ІЗ АДИТИВНИМИ ТРЕНДАМИ ДЛЯ ПРОГНОЗУВАННЯ
СЕЗОННОСТІ ПРОДАЖ КОМПАНІЇ ГУРТОВОЇ ТОРГІВЛІ

В роботі виконано аналіз досліджень щодо питання сезонності продаж. Визначено, що значна кількість досліджень присвячена вивченню проблеми сезонності. Найбільш об’єктивними визначено методи, які розглядають явище сезонності як складову часових рядів. Серед розглянутих методів визначення сезонності них особливу увагу заслуговують методи, які поєднують авто-регресійний підхід та підхід ковзаючої середньої. Визначено пріоритетні моделі щодо визначення сезонності, до яких віднесено моделі Холта Винтера та Тейла Вейджа. Перевагу в плані практичного використання надано моделі Тейла Вейджа внаслідок її особливостей щодо більш комплексного урахування властивостей адитивних трендів. Для практичного випробовування використана база даних торгівельного підприємства, яке спеціалізується на гуртовій торгівлі сезонними товарами (фруктами). Випробовування моделі в практичних умовах продемонструвало хороші результати та підтвердило надійність моделі. На підставі даних про продажі за п’ять попередніх років визначено прогнозовані обсяги продаж по чотирьом окремим товарним позиціям з урахуванням сезонності. Визначено основні напрямки щодо подальших досліджень.
Ключові слова: сезонність, прогноз, часовий ряд, параметр, метод, оцінка, результат, торгівля, товар.

Романовский И.Г. ОЦЕНКА И ПРИВЛЕЧЕНИЯ МОДЕЛЕЙ С АДДИТИВНЫМИ ТРЕНДАМИ ДЛЯ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ
СЕЗОННОСТИ ПРОДАЖ КРУПНООПТОВОЙ КОМПАНИИ

В работе выполнен анализ современных иностранных публикаций по вопросу сезонности. Определено, что проблеме сезонности продаж посвящено значительное количество исследований. В качестве наиболее объективных определены методы, рассматривающие явление сезонности как составляющую временных рядов. Среди таких методов особого внимания заслуживают методы, сочетающие авто-регрессионный подход и применение скользящей средней. Выделены приоритетные модели для оценки сезонности, к которым отнесены модели Холта–Винтерса и Тейла–Вейджа. Преимущество в плане практического использования предоставлено модели Тейла–Вейджа вследствие ее дополнительных возможностей более комплексного учета свойств аддитивных трендов. Для апробации модели использована база данных торгового предприятия, специализирующегося на оптовой торговли сезонными товарами (фруктами). Апробация модели в практических условиях дала хорошие результаты и подтвердила высокую надежность. На основании данных о продажах за пять предыдущих лет определены прогнозируемые объемы продаж по четырем отдельным товарным позициям с учетом сезонности. Сформулированы основные направления дальнейших исследований.
Ключевые слова: сезонность, прогноз, временной ряд, параметр, метод, оценка, результат, торговля, товар.

Завантажити статтю (pdf)