COMMODITY SCIENCE AS A SCIENCE AND EDUCATIONAL DISCIPLINE: PRINCIPLES OF BUILDINGS
AND DEVELOPMENT DIRECTIONS

Babukh І.B.
PhD in Economics,
Assistant Professor of Marketing, Innovation and Regional Development
Yuri Fedkovich Chernivtsi National University

The analysis of commodity science as a science and educational discipline is carried out; the subject of commodity science is defined, those are consumer values and methods of their knowledge and its providing. The purpose of commodity science, as well as its task as a science and educational discipline for the achievement of this goal is singled out. The principles of constructing commodity science as a science and professional activity are revealed, they are safety, efficiency, compatibility, interchangeability and systematization, conformity. The main directions of commodity science development as a scientific and educational discipline in modern Ukraine are determined and summarized.
Key words: commodity, commodity science as a scientific discipline, commodity science as a discipline, subject of commodity science, principles of commodity science, directions of development of commodity science.

Бабух І.Б. ТОВАРОЗНАВСТВО ЯК НАУКА ТА НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА: ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ
ТА НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ

Здійснено аналіз товарознавства як науки та учбової дисципліни, визначено предмет товарознавства – споживчі цінності та методи їх пізнання і забезпечення. Виокремлено мету товарознавства, а також його завдання як науки та учбової дисципліни для досягнення цієї мети. Розкрито принципи побудови товарознавства як науки та професійної діяльності – безпека, ефективність, сумісність, взаємозамінність та систематизація, відповідність. Визначено та узагальнено основні напрямки розвитку товарознавства як наукової та навчальної дисципліни в сучасній Україні.
Ключові слова: товар, товарознавство як наукова дисципліна, товарознавство як навчальна дисципліна, предмет товарознавства, принципи товарознавства, напрямки розвитку товарознавства.


Бабух И.Б. ТОВАРОВЕДЕНИЕ КАК НАУКА И УЧЕБНАЯ ДИСЦИПЛИНА: ПРИНЦИПЫ ПОСТРОЕНИЯ
И 
НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ
Осуществлен анализ товароведения как науки и учебной дисциплины, определен предмет товароведения – потребительские ценности и методы их познания и обеспечения. Выделены цель товароведения, а также его задача как науки и учебной дисциплины для достижения этой цели. Раскрыты принципы построения товароведения как науки и профессиональной деятельности – безопасность, эффективность, совместимость, взаимозаменяемость и систематизация, соответствие. Определены и обобщены основные направления развития товароведения как научной и учебной дисциплины в современной Украине.
Ключевые слова: товар, товароведение как научная дисциплина, товароведение как учебная дисциплина, предмет товароведения, принципы товароведения, направления развития товароведения.

Завантажити статтю (pdf)