ЕКОНОМІКО-ЕКОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПОРТОВОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ

Мінаков В.М.
кандидат економічних наук,
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень Національної академії наук України

У статті визначено економіко-екологічні аспекти функціонування портової галузі України. Доведено, що у процесі здійснення портовим транспортним комплексом своєї діяльності виникають загрози погіршення портового середовища. Встановлено, що вплив портів на навколишнє середовище може бути прямий, через безпосередню діяльність у самій портовій зоні, та опосередкований, як результат переміщення суден або використання різних транспортних засобів в інтермодальному транспортному ланцюзі.
Ключові слова: портовий сектор, морський комплекс, вантажна база.

Минаков В.Н. ЭКОНОМИКО-ЭКОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ ПОРТОВОЙ ОТРАСЛИ УКРАИНЫ
В статье определены экономико-экологические аспекты функционирования портовой отрасли Украины. Доказано, что в процессе осуществления портовым транспортным комплексом своей деятельности возникают угрозы ухудшения портового среды. Установлено, что влияние портов на окружающую среду может быть прямой, через непосредственную деятельность в самой портовой зоне, и опосредованной, в итоге перемещения судов или использования различных транспортных средств в интермодальной транспортной цепи.
Ключевые слова: портовый сектор, морской комплекс, грузовая база.

Minakov V.M. ЕCONOMIC-ENVIRONMENTAL ASPECTS OF THE FUNCTIONING OF PORT INDUSTRY IN UKRAINE
The article determines economic and environmental aspects of the functioning of the port industry in Ukraine. In the process of increasing of activities of port-transport complex there is a threat of deterioration of the port environment. Are given strict requirements established by international and national organizations as the increase of the transport complex in its activities, are identified the main threats of deterioration of port environment by failure of main and additional types of port activities. It is found that the impact of ports environment should be made as straight through direct activities in the port area, and indirectly as a movement of vessels or the use of different means of transport chain. Factors of influence are grouped in three blocks: the problems of port directly related activities; problems associated with ships that are in the port; intermodal transport emissions, which are a link in the transport chain of supplying in home territory. The author identified and explained the basic provisions for the implementation of environmental policy, the development of port activities. It is proved that sea ports should play a major role in taking of functions of environmental-oriented centers of development of all transport capacity of the country, as they concentrate in a vast part of the negative impact of all types of transport, being the center of their concentration, processing and subsequent distribution. The seaports are one of the most major sources of air and water pollution. A huge number of ships, most of which operate on outdated diesel engines, railroad locomotives, diesel tugs, cranes.
Keywords: port sector, marine complex, cargo base.

Завантажити статтю (pdf)