СТАТИСТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ ВАРТОСТІ АВТОТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Ключові слова: автотранспортне підприємство, вартість підприємства, економіко-математичне моделювання, ряди динаміки, чистий фінансовий результат, середній абсолютний приріст, середній темп зростання, аналітичне вирівнювання, точковий прогноз, лінії тренду

Анотація

Визначено актуальність проведення комплексного розгляду питання забезпечення прибутковості міських пасажирських автотранспортних перевезень із врахуванням різних чинників, які на це впливають. Встановлено важливість якісного управління вартістю підприємства, оскільки дані про її величину характеризують фінансовий стан суб’єкта господарювання та формують узагальнену інформаційно-аналітичну базу результативних показників фінансово-господарської діяльності автотранспортного підприємства. Узагальнено позиції різних науковців щодо методичних підходів до визначення вартості підприємства та інформаційного забезпечення про ці показники зовнішніх і внутрішніх користувачів, оскільки в окремих випадках вартість підприємства ототожнюють із вартістю бізнесу, оцінюючи його діяльність з метою майбутнього продажу або здійснення інвестиційних вкладень. Аналіз фінансового стану підприємства розглянуто як основу визначення його вартості, тому що він чітко розкриває всі ризики і перспективи діяльності. Оскільки величина вартості підприємства визначається значеннями показників рівня чистого фінансового результату та вартості чистих активів, то в процесі її аналізу запропоновано скористатися статистичними методами часових рядів, які є більш універсальними з тієї точки зору, що дозволяють будувати прогнозні моделі для будь-якого наперед визначеного рівня довіри. Методологія часових рядів надає можливість на основі значень показників рівня чистого фінансового результату та вартості чистих активів за попередні роки визначити точкову оцінку прогнозу на наступні роки. Аргументовано, що визначення прогнозних значень показників рівня чистого фінансового результату з використанням аналітичних методів вирівнювання рядів динаміки дає змогу уникнути багатьох недоліків прогнозування на підставі середніх величин (середнього рівня ряду динаміки і середнього темпу зростання). Побудовані трендові моделі дозволили визначити прогнозні значення вартості автотранспортного підприємства. Порівняння вартостей підприємства, отриманих на основі аналізу даних за п’ять і сім років, дало змогу виявити потребу здійснення кардинальних дій з метою уникнення його банкрутства. Акцентовано на тому, що більш точне оцінювання вартості підприємства можна здійснити на основі прогнозних значень показників рівня чистого фінансового результату та вартості чистих активів, отриманих методом аналітичного вирівнювання.

Посилання

Бойко В. В., Любарська Н. В. Систематизація факторів формування вартості автотранспортного підприємства. Науково-технічний збірник. 2015. Вип. 3 (33). С. 39–46.

Воронін А. В. Системний підхід до управління вартістю підприємства. Економiка i органiзацiя управлiння. 2016. Вип. 3 (23). С. 148–155.

Корягін М. В. Бухгалтерський облік у системі управління вартістю підприємства: теоретико-методологічні концепції : монографія. Львів : Видавництво ЛКА, 2012. 389 с.

Корягін М. В. Оцінювання вартості підприємства в системі бухгалтерського обліку : монографія. Львів : ТОВ “НВП“Інтерсервіс”, 2012. 262 с.

Кириченко Г. В. Принципи формування орієнтованої на вартість стратегії розвитку підприємства автомобільного транспорту. Вісник НТУ. 2012. Вип. 26 (1). С. 371–374.

Кульбач Ю. О. Механізм управління вартістю підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 23. С. 82–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_23_16

Куцик В. І., Явтуховська І. В. Методи та підходи до оцінки вартості підприємства: теоретичний аспект, проблеми їх використання. Вісник Львівської комерційної академії. Серія економічна. 2015. Вип. 48. С. 82–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlca_ekon_2015_48_16

Левчак І. Я. Вартість підприємства як критерій ефективності управління. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2014. Вип. 1. С. 104–108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2014_1_21

Позняк С. В., Данильченко С. С. Управління вартістю та конкурентоспроможністю підприємства задля забезпечення його стійкого розвитку. Ефективна економіка. 2015. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4611

Фінансова звітність за рік, що закінчився 31 грудня 2019 року відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності разом зі звітом незалежного аудитора Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1. URL: https://atp1.lviv.ua/wp-content/uploads/Finansova-zvitnistLK-ATP-1-2019.pdf

Фінансова звітність ЛКП АТП № 1 за 2014-2017 рр. URL: https://opendata.city-adm.lviv.ua/hu/organization/lk-atp-1

Фінансові документи ЛК АТП №1 за 2020-2021 рр. URL: https://city-adm.lviv.ua/public-information/utilities/lk-atp-1/finansovi-dokumenty

Bojko V. V., Liubars'ka N. V. (2015), Systematyzatsiia faktoriv formuvannia vartosti avtotransportnoho pidpryiemstva. Naukovo-tekhnichnyj zbirnyk, vyp. 3 (33), s. 39–46.

Voronin A. V. (2016), Systemnyj pidkhid do upravlinnia vartistiu pidpryiemstva. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, vyp. 3 (23), s. 148–155.

Koriahin M. V. (2012), Bukhhalters'kyj oblik u systemi upravlinnia vartistiu pidpryiemstva: teoretyko-metodolohichni kontseptsii : monohrafiia. L'viv : Vydavnytstvo LKA, 389 s.

Koriahin M. V. (2012), Otsiniuvannia vartosti pidpryiemstva v systemi bukhhalters'koho obliku: monohrafiia. L'viv: TOV “NVP“Interservis”, 262 s.

Kyrychenko H. V. (2012), Pryntsypy formuvannia oriientovanoi na vartist' stratehii rozvytku pidpryiemstva avtomobil'noho transportu. Visnyk NTU, vyp. 26 (1), s. 371–374.

Kul'bach Yu. O. (2017), Mekhanizm upravlinnia vartistiu pidpryiemstva. Investytsii: praktyka ta dosvid, № 23, s. 82–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_23_16

Kutsyk V. I., Yavtukhovs'ka I. V. (2015), Metody ta pidkhody do otsinky vartosti pidpryiemstva: teoretychnyj aspekt, problemy ikh vykorystannia. Visnyk L'vivs'koi komertsijnoi akademii. Seriia ekonomichna, vyp. 48, s. 82–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlca_ekon_2015_48_16

Levchak I. Ya. (2014), Vartist' pidpryiemstva iak kryterij efektyvnosti upravlinnia. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho universytetu. Seriia Ekonomika, vyp. 1, s. 104–108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2014_1_21

Pozniak S. V., Danyl'chenko S. S. (2015), Upravlinnia vartistiu ta konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva zadlia zabezpechennia joho stijkoho rozvytku. Efektyvna ekonomika, № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4611

Finansova zvitnist' za rik, scho zakinchyvsia 31 hrudnia 2019 roku vidpovidno do mizhnarodnykh standartiv finansovoi zvitnosti razom zi zvitom nezalezhnoho audytora L'vivs'koho komunal'noho avtotransportnoho pidpryiemstva № 1. URL: https://atp1.lviv.ua/wp-content/uploads/Finansova-zvitnistLK-ATP-1-2019.pdf

Finansova zvitnist' LKP ATP № 1 za 2014-2017 rr. URL: https://opendata.city-adm.lviv.ua/hu/organization/lk-atp-1

Finansovi dokumenty LK ANP№1 za 2020-2021 rr. URL: https://city-adm.lviv.ua/public-information/utilities/lk-atp-1/finansovi-dokumenty

Переглядів статті: 214
Завантажень PDF: 138
Опубліковано
2022-05-31
Як цитувати
Сороківський, В., Редченко, К., & Бурдик, О. (2022). СТАТИСТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ ВАРТОСТІ АВТОТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА. Економіка та суспільство, (39). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-52
Розділ
ЕКОНОМІКА